Rozwój mowy związany jest ściśle z rozwojem ruchowym (mała i duża motoryka). Im bardziej opóźniony jest rozwój ruchowy dziecka, tym później rozwija się jego mowa.
Jedną z częściej stosowanych metod terapeutycznych, która wykazuje doskonałe rezultaty w przypadku zaburzeń mowy, jest Metoda Integracji Sensorycznej.
Procesy integracji sensorycznej zachodzą w ośrodkowym układzie nerwowym na czterech różnych poziomach:
Zmysły, którymi dysponujemy, ściśle ze sobą współpracują, a ich odpowiednia stymulacja zapewnia tworzenie się nowych połączeń w mózgu i dobrą integrację zmysłów. W przypadku braku stymulacji zmysłów w obrębie trzech systemów sensorycznych: dotykowego, zmysłu równowagi (układ przedsionkowy) i czucia głębokiego (czucia własnego ciała, propriocepcji) ich integracja jest zakłócona, co wpływa na rozwój percepcji słuchowej, wzrokowej oraz koordynacji ruchowej, a tym samym na cały rozwój dziecka.
Celem terapii integracji sensorycznej jest, z wykorzystaniem odpowiednio dobranych, zróżnicowanych zabaw ruchowych, ogólna stymulacja ośrodkowego układu nerwowego.
mgr Joanna Okrągła
psycholog
terapeuta integracji sensorycznej
© PZG 2024