Obraz

Wspomaganie dziecka do nauki czytania –wskazówki:

  • wygodne miejsce do czytania i oglądania książek,
  • dostępność czasopism, gazet, albumów ze zdjęciami,
  • współuczestnictwo w tworzeniu listy zakupów,
  • zachęcanie dziecka do segregowania produktów i podporządkowywania ich do różnych kategorii,
  • zabawa opakowaniami ze zwracaniem uwagi na etykiety,
  • ulotki – np. z pizzerii,
  • wspólne pisanie zaproszeń na rodzinną uroczystość,
  • rola zapisanego słowa (np. tubki z pastą, szampony, proszki itp.),
  • zachęcanie dziecka do kolekcjonowania przedmiotów oznaczonych napisami, np. kart, znaczków, monet, opakowań,
  • umieszczanie kartek z nazwami przedmiotów w pokoju dziecka,
  • zapisywanie opowieści dziecka (związek miedzy słowem mówionym a pisanym),
  • kartki świąteczne (zapisywanie życzeń dziecka),
  • wspólne tworzenie książeczek o interesującej dla dziecka tematyce,
  • dobry przykład (wolny czas z książką, nie przed telewizorem),
  • weryfikacja słów podczas czytania (zabawne, bezsensowne słowa wplatane w ciąg tekstu).

Nauka liter alfabetu:

Techniki stymulujące już od 3 roku:

  • zabawa (np. układanie liter z makaronu),
  • magnetyczne literki,
  • zabawa: dzień z jedną literką,
  • odtwarzanie kształtu liter.

Rozwijanie świadomości fonemicznej (świadomość fonemiczna – zdolność słyszenia, rozpoznawania i operowania dźwiękami odpowiadającymi poszczególnym literom alfabetu):

Propozycje ćwiczeń:

  1. śpiewanie piosenek z akcentowaniem wybranych dźwięków,
  2. powtarzanie alfabetu i fonemów odpowiadający literom (zabawa: odgrywanie postaci lub zwierząt, których nazwy zaczynają się od poszczególnych liter),
  3. odgłosy otoczenia a dźwięki mowy,
  4. dopasowywanie liter alfabetu do kart z obrazkami,
  5. gry rozbijające słowa na pojedyncze dźwięki,
  6. gry pozwalające wskazywać początkowy i końcowy dźwięk w słowie,
  7. rymy, sylaby:
  • czytanie utworów z rymami,
  • aliteracja (zabawa – wszystkie słowa zaczynają się od tego samego dźwięku),
  • obrazki (który nie pasuje do pozostałych – np. nie rymuje się albo nie zaczyna się tym samym dźwiękiem),
  • gra w zamianę początkowych lub końcowych dźwięków słów w celu tworzenia nowych wyrazów (kot – lot; kran – krab)

Poziom biegłości w czytaniu

Cele do osiągnięcia do ukończenia 6 roku życia:

  • rozpoznawanie części bajki i ich funkcji,
  • dostrzeganie, kiedy proste zdania nie mają sensu,
  • uważne słuchanie czytanej historyjki, opowiadanie jej własnymi słowami i odegranie,
  • sprawne odpowiadanie na pytania dotyczące przeczytanej historyjki,
  • przewidywanie kolejnych elementów fabuły,
  • rozpoznawanie dźwięków odpowiadających wszystkim literom alfabetu,
  • rozpoznawanie wielkich i małych liter,
  • angażowanie się w zabawy słuchowe,
  • wymawianie słów w oparciu o dźwięki, z jakich się one składają.
Wstecz