Obraz

Pomóż swojemu dziecku mówić:

  • wykonuj z dzieckiem ćwiczenia oddechowe oraz ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych oparte o zabawy fonacyjne i artykulacyjne, np.:

kotek mruczy – miau, ziewa (naśladowanie ziewania),

wąż syczy – sssssss,

pszczoła bzyczy – bzz bzz,

straż pożarna jedzie – eee ooo eee ooo (z przesadną artykulacją samogłosek – wargi rozciągają się, a następnie ściągają),

samolot leci – uuuuu (dzióbek z warg) i ląduje iiiiiiiiii (szeroki uśmiech),

parskanie, kląskanie językiem, cmokanie,

pociąg jedzie – fu fu fu (górne zęby dotykają dolnej wargi),

  • naśladuj z dzieckiem odgłosy otoczenia, np.: szum wiatru, odkurzacza, odgłosy wydawane przez zwierzęta (np. be be, mu mu, pi pi), warkot silnika samochodu, alarm przejeżdżającej straży pożarnej, zasłyszaną melodię (można ją odtworzyć śpiewając lalala) itp.
  • pokazuj dziecku różne przedmioty i nazywaj je poprawnie, bez zdrobnień i zmiękczeń,
  • ucz dziecko koncentrowania wzroku na rozmówcy,
  • wspólnie z dzieckiem oglądajcie obrazki – nazywaj, co one przedstawiają,
  • zadawaj dziecku krótkie proste pytania prowokujące do mówienia,
  • zachęcaj dziecko do udziału w codziennych czynnościach: opowiadaj o tym, co robicie,
  • czytaj dziecku,
  • dbaj o poprawność swoich wypowiedzi, pamiętaj, że dziecko naśladuje właśnie Ciebie,
  • wykonujcie zabawy rytmiczno-ruchowe,
  • ucz dziecko piosenek, wierszyków i wyliczanek,
  • zachęcaj dziecko do rysowania,
  • kontroluj, czy dziecko rozumie Twoje polecenia,
  • nie wyręczaj dziecka w mówieniu, nie przerywaj mu,
  • nie wymagaj od dziecka, aby wymawiało głoski, na które rozwojowo nie jest jeszcze gotowe.
Wstecz