Obraz
Pomóż swojemu dziecku mówić:
- wykonuj z dzieckiem ćwiczenia oddechowe oraz ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych oparte o zabawy fonacyjne i artykulacyjne, np.:
kotek mruczy – miau, ziewa (naśladowanie ziewania),
wąż syczy – sssssss,
pszczoła bzyczy – bzz bzz,
straż pożarna jedzie – eee ooo eee ooo (z przesadną artykulacją samogłosek – wargi rozciągają się, a następnie ściągają),
samolot leci – uuuuu (dzióbek z warg) i ląduje iiiiiiiiii (szeroki uśmiech),
parskanie, kląskanie językiem, cmokanie,
pociąg jedzie – fu fu fu (górne zęby dotykają dolnej wargi),
- naśladuj z dzieckiem odgłosy otoczenia, np.: szum wiatru, odkurzacza, odgłosy wydawane przez zwierzęta (np. be be, mu mu, pi pi), warkot silnika samochodu, alarm przejeżdżającej straży pożarnej, zasłyszaną melodię (można ją odtworzyć śpiewając lalala) itp.
- pokazuj dziecku różne przedmioty i nazywaj je poprawnie, bez zdrobnień i zmiękczeń,
- ucz dziecko koncentrowania wzroku na rozmówcy,
- wspólnie z dzieckiem oglądajcie obrazki – nazywaj, co one przedstawiają,
- zadawaj dziecku krótkie proste pytania prowokujące do mówienia,
- zachęcaj dziecko do udziału w codziennych czynnościach: opowiadaj o tym, co robicie,
- czytaj dziecku,
- dbaj o poprawność swoich wypowiedzi, pamiętaj, że dziecko naśladuje właśnie Ciebie,
- wykonujcie zabawy rytmiczno-ruchowe,
- ucz dziecko piosenek, wierszyków i wyliczanek,
- zachęcaj dziecko do rysowania,
- kontroluj, czy dziecko rozumie Twoje polecenia,
- nie wyręczaj dziecka w mówieniu, nie przerywaj mu,
- nie wymagaj od dziecka, aby wymawiało głoski, na które rozwojowo nie jest jeszcze gotowe.
Wstecz