Analiza i synteza wzrokowa to podstawowa funkcja poznawcza, warunkująca prawidłową naukę czytania i pisania oraz orientacji w przestrzeni. U dzieci, których rozwój przebiega nieharmonijnie lub występują u nich zaburzenia rozwojowe lub chociażby skrzyżowana lateryzacja, analiza i synteza wzrokowa może nie wykształcić się na tyle, aby w przyszłości umożliwić takim dzieciom bezproblemową naukę w szkole.
Dzieci, które nie potrafią wyodrębnić elementów z całości oraz złożyć całość z poszczególnych części mają znacznie utrudnione zadanie podołania obowiązkom szkolnym. Napotykają poważne trudności podczas rozpoznawania sylab i całych wyrazów, pisania, które polega na „składaniu” liter z kresek ustawionych pod różnym kątem. Nabycie właściwego poziomu analizy i syntezy wzrokowej wymaga wykonywania wielu różnych ćwiczeń, których podstawę stanowi składanie obrazka tematycznego z części, dokładanie takich samych obrazków, dostrzeganie różnic na obrazkach lub odnajdywanie konkretnego elementu na dużym obrazku.
Terapia powinna być zaplanowana przez specjalistę terapii pedagogicznej, w konsultacji z psychologiem oraz lekarzami. Sposób terapii jest procesem długofalowym i powinien być prowadzony systematycznie. Poprawne rozwijanie przetwarzania informacji wizualnej i analizy sceny wizualnej jest kluczowe dla sukcesu edukacyjnego dziecka. Wsparcie specjalistów i rodziców jest ważne w walce z trudnościami związanych z percepcją wzrokową.
Wstecz© PZG 2025