Poradnia obejmuje kompleksową i wielospecjalistyczną opieką diagnostyczno – terapeutyczną nad świadczeniobiorcami z uszkodzonym słuchem, wadami rozwoju mowy oraz dzieci słyszące rodziców głuchych.
Opieka medyczna zapewniana jest przy współpracy dostępnego lekarza specjalisty otolaryngologa – foniatry dr n med. Barbara Dąbrowska – Szmulik.
Świadczone usługi logopedyczne to m. in.:
- Badanie, diagnozowanie i ocena rozwoju mowy dziecka,
- Ćwiczenia oddechowe, głosowe i dykcji,
- Usprawnienie narządów artykulacyjnych dzieci,
- Trening słuchowy,
- Prowadzenie ćwiczeń zmierzających do rozumienia mowy,
- Pełna opieka nad rodzinami pacjentów – doradztwo, przygotowanie do pracy rehabilitacyjnej.
Świadczone usługi psychologiczne obejmują m. in.:
- Prowadzenie badań diagnostycznych pod kątem określania poziomu rozwoju dziecka, deficytów fragmentarycznych, zaburzeń emocjonalnych,
- Prowadzenie zajęć rehabilitacyjnych i ogólnorozwojowych stymulujących rozwój dziecka, eliminujący powstałe deficyty rozwojowe.
Świadczone usługi pedagogiczne to m. in:
- Prowadzenie badań i diagnozy pedagogicznej,
- Wyrównywanie współwystępujących z dysfunkcją słuchu deficytów zwłaszcza z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym,
- Przygotowanie do nauki szkolnej,
- Wyrównywanie ujawniających się braków w wiadomościach szkolnych,
- Współpraca z rodzicami w zakresie metod wychowawczych i rehabilitacyjnych z dzieckiem w domu.
Na rehabilitację pacjenci przyjmowani są na podstawie skierowań lekarzy z oddziałów i poradni specjalistycznych:
- otolaryngologicznej,
- otolaryngologii dziecięcej,
- audiologicznej,
- foniatrycznej,
- neurologicznej,
- rehabilitacji medycznej.
Podstawą rehabilitacji jest kompleksowa i wielospecjalistyczna indywidualna diagnoza. Opracowywana jest ona przy użyciu m. in.:
- wywiadu,
- obserwacji,
- kwestionariusza obrazkowego,
- przesiewowego testu logopedycznego,
- skali dojrzałości umysłowej,
- skal Inteligencji dla dzieci.
Na podstawie indywidualnej diagnozy (surdologopedycznej, logopedycznej, pedagogicznej, psychologicznej) tworzony jest program terapii pacjenta, który w trakcie rehabilitacji podlega weryfikacji.
Systematycznie prowadzona rehabilitacja zakłada harmonijny, optymalny rozwój dzieci, ograniczenie następstw deficytów i zaburzeń oraz przystosowanie do życia i funkcjonowania w społeczeństwie.
Wstecz