Obrazek

Zróżnicowanie tempa rozwoju jest normą, ma charakter powszechny, a wynika z wieku dziecka (urodzeni w styczniu i w grudniu), odmiennych warunków środowiskowo-wychowawczych, stymulujących albo opóźniających rozwój jak też indywidualnych cech i właściwości dziecka. Różnice mogą dotyczyć nie tylko łatwo zauważalnych wzrostu czy wagi, siły mięśni, ale także sprawności myślenia, spostrzegania, koncentrowania się, umiejętności radzenia sobie z trudnościami, ze złością, czy z rozczarowaniem.

Różne tempo rozwoju poszczególnych dzieci prowadzi do tego, że w jednej ławce mogą zasiadać obok siebie sześciolatki, których wiek chronologiczny jest, co prawda taki sam, ale jeden z nich prezentuje poziom rozwoju charakterystyczny dla dziecka niemal ośmioletniego, a drugi – dla niespełna pięciolatka (wszystko mieści się w szeroko pojętej normie).

Zmiany w rozwoju fizycznym dziecka:

  • wydłużają się i twardnieją kości kończyn, rosną zęby stałe, zmieniają się proporcje ciała,
  • większa odporność na zmęczenie związana z dłuższym przebywaniem w jednej pozycji,
  • rozpoczyna się pierwszy etap kostnienia nadgarstka,
  • poprawia się płynność i szybkość ruchów rąk (dziecko łatwiej uczy się pisania w linijkach i łączenia liter, zaczynają ładniej rysować, lepiej wycinać itp.),
  • mięśnie stają się silniejsze – wzrasta siła skurczu,
  • dziecko jest bardziej odporne na zmęczenie – rzadziej potrzeby fizjologiczne,
  • rozwijają się wszystkie narządy wewnętrzne – lepiej pracuje serce i płuca (lepsze dotlenienie), zwiększa się pojemność żołądka,
  • rośnie potrzeba ruchu, zmniejsza się częstotliwość przyjmowania pokarmów,
  • dzieci są bardziej odporne na choroby.

Zmiany związane z płcią:

  • u chłopców rozwija się pas barkowy, u dziewcząt – pas miednicowy,
  • u chłopców kości długie grubieją bardziej niż u dziewczynek,
  • kościec kształtuje się u dziewcząt o ok. 1,5-2 lat krócej niż u chłopców,
  • dziewczęta wolą wycinać, rysować, malować; ich zeszyty są bardziej staranne (pismo),
  • zaznacza się wyraźny podział: „my chłopaki” – „my dziewczynki”.

Zmiany w układzie nerwowym

  • wydłużają się wypustki komórek nerwowych, dojrzewają drogi nerwowe – szybkość i dokładność przewodzenia impulsów,
  • lepszy czas reakcji, zanikają współruchy,
  • wzrasta ilość połączeń nerwowych,
  • poprawia się koordynacja ruchów, integracja informacji z różnych narządów zmysłu,
  • dojrzewają receptory zmysłów – poprawia się ostrość wzroku, wrażliwość na barwy, lepszy odbiór bodźców słuchowych, utrzymanie równowagi,
  • dzieci odbierają dokładniejsze informacje z otoczenia,
  • dojrzewają struktury kory mózgowej odpowiedzialne za czynności szkolne – poprawia się wzrokowe i słuchowe spostrzeganie analityczno-syntetyczne,
  • różnicowanie liter i fonemów,
  • dojrzewają struktury mózgowe odpowiedzialne za procesy myślowe – początki myślenia konkretno-wyobrażeniowego operacyjnego na konkretach (powyżej 6 r.ż.),
  • tworzenie pierwszych pojęć, rozumienie odwrotności procesów, klasyfikowania itp.,
  • dojrzewa cały układ nerwowy,
  • zdolność skupienia uwagi – początki uwagi dowolnej,
  • zdolność do zapamiętywania – lepsza pamięć trwała,
  • wzrasta siła procesów hamowania – lepsza kontrola emocji (niechęci, zmęczenia),
  • lepiej tolerują oczekiwanie na zaspokojenie głodu,
  • znika dziecięcy infantylizm emocjonalny,

liczenie się z opinią dorosłych.

Wstecz