Obraz

Okres swoistej mowy dziecka (3 – 4 lata)

Dziecko w wieku 3 – 4 lat:

  • ma opanowane umiejętności językowe i językowe sposoby porozumiewania się oraz podstawy systemu gramatycznego,
  • po zakończonej fazie opanowania podstaw języka mowa dziecka jest jeszcze daleka od doskonałości (wyrazy często poskracane, głoski poprzestawiane, grupy spółgłoskowe uproszczone, zlepki wyrazów, nowotwory językowe).

Przełom 3 i 4 roku życia

  • zaczyna funkcjonować świadomość językowa,
  • dziecko zauważa pomyłki językowe i odstępstwa od normy,
  • dziecko uczy się uwzględniać punkt widzenia odbiorcy, wypowiedzi egocentryczne zastępowane przez społeczne formy wypowiedzi (pytania, prośby), słuchanie i analizowanie wypowiedzi partnera, zwroty językowe służące nawiązywaniu i podtrzymywaniu interakcji

Dziecięce teorie umysłu

  • 4 rok życia to moment przełomowy w rozwoju dziecięcych teorii umysłu,
  • między 4 a 5 rokiem życia dziecko potrafi odróżnić realne zdarzenia od własnych przekonań na temat tych zdarzeń,
  • poznaje, że poszczególne osoby mogą mieć odmienne przekonanie na ten sam temat,
  • dostrzega, że przekonania na jakiś temat mogą być prawdziwe lub fałszywe.

Rozwój słuchu fonematycznego

  • wzrasta wrażliwość słuchowa dzieci i to w zakresie słuchu muzycznego, jak i fonematycznego,
  • stopniowy wzrost zdolności i rozpoznawania melodii,
  • wyraźna umiejętność identyfikowania, słuchowego rozróżniania dźwięków mowy i słów dzięki dostrzeganiu cech odróżniających jedną głoskę od drugiej,

Wiek pytań:

  • okres przedszkolny (szczególnie ok 5 roku życia) określany bywa niekiedy jako wiek pytań,
  • jedno dziecko zadaje około 45 pytań dziennie,
  • typy pytań: bardzo zróżnicowane pod względem treści: o przedmioty, nazwę, miejsce, rzeczy, tworzywo, użytek, przyczynę,
  • dzięki zadawaniu pytań dziecko bogaci swój słownik, zdobywa orientację w rzeczywistości i uczy się myśleć,
  • pytania dzieci, chociaż skierowane do dorosłych, w istocie zadawane są rzeczywistości, a dorośli pełnią tylko rolę pośredników, udzielając odpowiedzi w jej imieniu,
  • najczęściej stawiane są pytania, których źródłem jest obserwowanie przez dziecko rozmaitych przedmiotów, zjawisk, zdarzeń czy też ich obrazowych przedstawień (obrazki, filmy).
Wstecz