Obraz
Wspomaganie dziecka do nauki czytania –wskazówki:
- wygodne miejsce do czytania i oglądania książek,
- dostępność czasopism, gazet, albumów ze zdjęciami,
- współuczestnictwo w tworzeniu listy zakupów,
- zachęcanie dziecka do segregowania produktów i podporządkowywania ich do różnych kategorii,
- zabawa opakowaniami ze zwracaniem uwagi na etykiety,
- ulotki – np. z pizzerii,
- wspólne pisanie zaproszeń na rodzinną uroczystość,
- rola zapisanego słowa (np. tubki z pastą, szampony, proszki itp.),
- zachęcanie dziecka do kolekcjonowania przedmiotów oznaczonych napisami, np. kart, znaczków, monet, opakowań,
- umieszczanie kartek z nazwami przedmiotów w pokoju dziecka,
- zapisywanie opowieści dziecka (związek miedzy słowem mówionym a pisanym),
- kartki świąteczne (zapisywanie życzeń dziecka),
- wspólne tworzenie książeczek o interesującej dla dziecka tematyce,
- dobry przykład (wolny czas z książką, nie przed telewizorem),
- weryfikacja słów podczas czytania (zabawne, bezsensowne słowa wplatane w ciąg tekstu).
Nauka liter alfabetu:
Techniki stymulujące już od 3 roku:
- zabawa (np. układanie liter z makaronu),
- magnetyczne literki,
- zabawa: dzień z jedną literką,
- odtwarzanie kształtu liter.
Rozwijanie świadomości fonemicznej (świadomość fonemiczna – zdolność słyszenia, rozpoznawania i operowania dźwiękami odpowiadającymi poszczególnym literom alfabetu):
Propozycje ćwiczeń:
- śpiewanie piosenek z akcentowaniem wybranych dźwięków,
- powtarzanie alfabetu i fonemów odpowiadający literom (zabawa: odgrywanie postaci lub zwierząt, których nazwy zaczynają się od poszczególnych liter),
- odgłosy otoczenia a dźwięki mowy,
- dopasowywanie liter alfabetu do kart z obrazkami,
- gry rozbijające słowa na pojedyncze dźwięki,
- gry pozwalające wskazywać początkowy i końcowy dźwięk w słowie,
- rymy, sylaby:
- czytanie utworów z rymami,
- aliteracja (zabawa – wszystkie słowa zaczynają się od tego samego dźwięku),
- obrazki (który nie pasuje do pozostałych – np. nie rymuje się albo nie zaczyna się tym samym dźwiękiem),
- gra w zamianę początkowych lub końcowych dźwięków słów w celu tworzenia nowych wyrazów (kot – lot; kran – krab)
Poziom biegłości w czytaniu
Cele do osiągnięcia do ukończenia 6 roku życia:
- rozpoznawanie części bajki i ich funkcji,
- dostrzeganie, kiedy proste zdania nie mają sensu,
- uważne słuchanie czytanej historyjki, opowiadanie jej własnymi słowami i odegranie,
- sprawne odpowiadanie na pytania dotyczące przeczytanej historyjki,
- przewidywanie kolejnych elementów fabuły,
- rozpoznawanie dźwięków odpowiadających wszystkim literom alfabetu,
- rozpoznawanie wielkich i małych liter,
- angażowanie się w zabawy słuchowe,
- wymawianie słów w oparciu o dźwięki, z jakich się one składają.
Wstecz