Obraz

Czym powinien kierować się logopeda podczas prowadzenia terapii? Jakich zasad powinien przestrzegać, aby terapia była efektywna?

Zasady te wywodzą się z metodyki terapii pedagogicznej i psychologicznej. Należą do nich:

  1. Zasada wczesnego rozpoczynania terapii.

Wczesna interwencja skraca czas i zwiększa efektywność terapii. W sytuacjach, w których poziom rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka uniemożliwia natychmiastowe podjęcie zajęć w gabinecie, albo też gdy osobowość lub uprzedzenia pacjenta wykluczają współpracę – zaleca się inne formy opieki logopedycznej (np. pracę matki lub nauczyciela pod kierunkiem logopedy) albo zmianę logopedy. Zgodnie z zasadą dobrowolności nie można pacjenta zmuszać wbrew jego woli do kontaktu z terapeutą.

  1. Zasada indywidualizacji, czyli indywidualnego podejścia do każdego pacjenta.

Można ją rozpatrywać w dwóch aspektach:

– program terapii zawsze powinien być opracowany dla konkretnego pacjenta pod kątem jego osobistego problemu. Metody oraz pomoce powinny być dostosowane do możliwości psychofizycznych pacjenta ( do jego poziomu intelektualnego, tempa pracy, kondycji fizycznej i psychicznej) oraz do rodzaju zaburzenia;

– ćwiczenia należy prowadzić indywidualnie. Bywają jednak sytuacje, gdy wskazane jest prowadzenie terapii grupowej (np. zajęcia relaksacyjne, logorytmika, ćwiczenia oddechowe, słuchowe itp.).

  1. Zasada wykorzystywania w procesie terapii wszelkich możliwości pacjenta.

Zakłada ona, że w procesie terapii należy angażować maksymalną liczbę zmysłów i wykorzystywać posiadane przez pacjenta umiejętności.

  1. Zasada kompleksowego oddziaływania.

Ponieważ z zaburzeniami mowy często współwystępują zaburzenia emocjonalne, zaburzenia zachowania i osobowości, opóźnienia lub upośledzenia rozwoju umysłowego, zaburzenia lateralizacji oraz funkcji percepcyjno-motorycznych (funkcji słuchowych, wzrokowych, kinestetyczno-ruchowych), istnieje potrzeba prowadzenia równolegle do terapii logopedycznej również terapii zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń zachowania, terapii pedagogicznej (w przypadku osób z dysleksją, dysgrafią, dysortografią lub z obniżonymi możliwościami intelektualnymi), ewentualnie podejmowania działań psychoedukacyjnych dla rodziców.

  1. Zasada aktywnego i świadomego udziału.

Pacjent musi czuć potrzebę ćwiczeń i rozumieć konieczność udziału w zajęciach. Należy zatem pobudzać jego zainteresowanie, podnosić poziom motywacji, wciągać go do zabawy i pracy; stosować jak najszybciej wzmocnienia pozytywne (nagrody, pochwały). Wskazane jest chwalenie pacjenta nawet za najmniejsze osiągnięcia.

  1. Zasada współpracy z najbliższym otoczeniem.

Pacjent i jego najbliższe otoczenie mają prawo do rzetelnej informacji na temat rodzaju, stopnia i przyczyn zdiagnozowanych zaburzeń. Wspólnie z pacjentem i jego bliskimi należy omówić program i sposób terapii, czas jej trwania, przewidywane efekty, ustalić wzajemne oczekiwania oraz reguły współpracy. Rodzicom, bliskim, nauczycielom należy uświadamiać nawet najmniejsze osiągnięcia pacjenta. Istotne jest też tłumaczenia (uzasadnienie potrzeby) w jakim celu, dlaczego zaleca się pacjentowi wykonanie dodatkowych badań specjalistycznych.

  1. Zasada systematyczności.

Dotyczy ona sposobu prowadzenia zajęć; narzuca pewne wymogi formalne, takie jak rytmiczność i systematyczność ćwiczeń. Rzadko planowane bądź też przesuwane terminy spotkań z pacjentami obniżają poziom jego motywacji i mobilizacji do pracy. Terapia logopedyczna – w zależności od rodzaju zaburzenia – powinna przebiegać według z góry określonych schematów, zgodnych z metodyką pracy logopedycznej. Zawiera ona pewne następujące po sobie etapy, których kolejności należy bezwzględnie przestrzegać. Warunkiem przejścia do następnego etapu jest utrwalenie poprzedniego.

  1. Zasada stopniowania trudności.

Terapię zawsze należy rozpoczynać od ćwiczeń (zadań) najłatwiejszych dla danego pacjenta – co jest sprawą bardzo indywidualną – i kolejno realizować coraz trudniejsze, przechodząc od elementów znanych do mniej znanych i nowych. *)

 

Dostrzeżenie problemu, motywacja do działania, systematyczność w dążeniu do wyznaczonego celu i nie odpuszczanie, to podstawa pracy i współpracy w wielu dziedzinach naszego życia. W przypadku pracy z dziećmi dużą rolę odgrywa współpraca z rodzicami. To najczęściej ich zaangażowanie w terapię i współpracę z terapeutą, przynosi wymierne efekty. Dziecko często przez pryzmat postawy rodzica podchodzi do zajęć. Dzieje się to w pewien sposób niezależnie od dziecka, dlatego podstawą sukcesu działań logopedy, oprócz zbudowania dobrej relacji z dzieckiem, jest szczera, oparta o zaufanie współpraca z rodzicem. Zazwyczaj w tym momencie na myśl przychodzi nam otwarty, życzliwy terapeuta, oczywiście, taki on być powinien, jednak jeszcze ważniejsze jest, to, aby i rodzic był w tej relacji prawdziwy i szczery. Wzajemne zaufanie i szacunek, umiejętność rozmowy, poszukiwanie wspólnych możliwości i rozwiązań, znacznie ułatwiają pracę, pozwalają stworzyć lepsze warunki do rozwoju i nauki dziecka. Perspektywa partnerstwa, współdziałania i współodpowiedzialności w relacji terapeuta-rodzic powinna być oparta o:

– szczerą rozmowę,

– świadomość podejmowanych działań, trudności itp.,

– informacje zwrotne,

– monitoring efektów,

– interesujące i inspirujące zadania podczas zajęć i w domu,

– motywowanie / chwalenie.

Niestety, zdarza się, że mimo wszystko rodzic nie podejmuje pracy z dzieckiem w domu. Oczywiście ma do tego prawo, jest to jego wybór. To on poświęca swój czas i cenny czas dziecka na udział w zajęciach.

 

*) Tekst pochodzi z: http://logomka.atthost24.pl/index.php/2017/07/16/zasady-terapii-logopedycznej/

Wstecz